Home » Bloggen » Gör ditt vardagsrum till en oas för avslappning

Gör ditt vardagsrum till en oas för avslappning

Nu har ett nytt år tagit sin början, och med det kommer för många en nystart. Om du har avgett nyårslöften om nya vanor kanske det börjar krävas lite mer ansträngning för att upprätthålla dem nu när vi kommer in i februari. Men vi har ett tips som kommer hjälpa dig både att skaffa goda vanor och att hålla dina nyårslöften. 

För hur konstigt det än låter så är det faktiskt så att med lite nytändning så kommer det bli lättare att få dina nya vanor att fästa. Det är ju ganska lätt att hålla nyårslöftena i januari, men lite svårare i februari för att sedan bli svårare och svårare ju längre tiden går. I alla fall om du inte får en boost igen, någonstans runt februari eller mars. 

Låt ditt hem bli en plats för återhämtning

Oavsett vilka dina löften till dig själv för 2020 är så kommer det bli lättare att hålla dem om du har en naturlig plats för återhämtning. För oss som gillar böcker och litteratur är det extra viktigt att det finns bra läsplatser och mycket plats för böcker. Snygga soffbord är ett bra sätt att göra vardagsrummet ännu mer läsvänligt genom att erbjuda en avställningsplats för kaffekoppen, och en plats att lägga boken på när du behöver en paus. 

Ordentlig belysning som ger ett bra läsljus är också viktigt. En läslampa vid ditt favorithörn av soffan, eller vid fåtöljen ger dig det du behöver. Men läslampan ersätter inte rumsbelysningen, så du behöver också en taklampa som ger allmänbelysning. Och givetvis måste det också finnas mysbelysning, som fönsterlampor, ljuslyktor eller levande ljus. 

Skaffa dig motivation

När du har en plats där du kan få den återhämtning du behöver är det dags att se över din motivation. Vad är anledningen till att du gav just det nyårslöftet du gav? Om du vet varför du lovade det, och vad du vill att det ska leda till är det mycket lättare att upprätthålla vanan. 

När du funderar över varför inte kommer fram till ett tillfredsställande svar kanske det helt enkelt är så att löftet inte är rätt för dig. Om du till exempel är helt otränad och har lovat att du ska springa maraton trots att du egentligen inte vill det så kanske du ska fundera över vad det är du vill uppnå egentligen. Kanske vill du istället omformulera ditt löfte? Exempelvis skulle du, i exemplet ovan, istället lova att du ska ägna dig åt någon form av träning eller fysisk aktivitet tre gånger i veckan. Det löftet kommer ge dig ett ökat välbefinnande utan att vara orimligt.